Werkloos?!

a

Iedere dinsdag plaats ik hier een stukje over het onderwerp ‘werkloosheid’. Helaas werd ik een half jaar geleden werkloos. Ik wist toen niet wat mij overkwam. Nu een half jaar later ben ik alles op een rij gaan zetten. Want werkloos zijn heeft veel invloed op alles in mijn leven. Lees hieronder mijn stukje over werkloosheid van deze week;

Werkloos?!:

Wow ik had een heel stuk geschreven over hoe ik werkloos ben geworden. Maar jeetje, wat een deprimerend stuk was dat! Ik werd zelf helemaal chagrijnig door het te lezen. Dus dat stuk heb ik maar weer gewist en nu begin ik overnieuw.

Met dit onderwerp is het ook niet heel gemakkelijk om er een vrolijk stuk over te schrijven, maar ik ga het wel proberen om het wat minder dramatisch te maken ;).

Ik ben nu een half jaar werkloos. Nog steeds kan ik het maar moeilijk voorstellen. En pf een half jaar alweer, wat vliegt de tijd! Voordat ik werkloos werd, werkte ik in de gehandicaptenzorg. Ik had een leuke werkplek en ik had superleuke collega’s. Helaas door de bezuinigingen werd ik uiteindelijk werkloos. Dat ging niet van de één op andere dag. Ik heb eerst nog een half jaar op een andere werkplek gewerkt binnen de organisatie. Deze werkplek paste totaal niet bij mij. Volgens de organisatie was dit wel een passende plek voor mij. En ja dan krijg je een vervelende situatie. Volgens de papieren is het allemaal 100% passend. Voor mij in de praktijk was dit toch echt niet zo.

Hieronder wil ik wat tips delen aan mensen die een andere werkplek moeten zoeken door reorganisatie/bezuinigingen:

  • Lees je goed in over de rechten en plichten die je hebt. Heb je er zelf weinig verstand van, vraag dan iemand in je omgeving om je erbij te helpen. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de nieuwe ontwikkelingen.
  • Bedenk goed voor jezelf wat voor jou een passende werkplek is. Schrijf dit ook op zodat je voor jezelf een duidelijk overzicht hebt. Ga ook na wat niet passend is voor jou.
  • Geef duidelijk je wensen aan. Bereid een gesprek met je werkgever goed voor. Ben je een herplaatsingskandidaat dan willen zij jou zo snel mogelijk weer aan het werk hebben binnen de organisatie. Geef duidelijk aan welke werkplekken wel en niet geschikt voor jou zijn.
  • En de laatste, maar zeker niet de minst belangrijke; Twijfel niet aan jezelf! Het is heel vervelend wat er gebeurt, maar jij kan er niets aan doen. Helaas heb jij pech dat het jou overkomt. Probeer zo positief mogelijk met de situatie om te gaan. Dat jij een andere werkplek moet gaan vinden is natuurlijk niet leuk, maar het kan ook onverwacht een hele leuke nieuwe uitdaging gaan worden!

Voor mij was het jammer genoeg geen leuke nieuwe uitdaging. Ik ben erachter gekomen dat je als werknemer niet al te veel te willen hebt.

Image2Organisaties hebben het in deze tijd erg ruim met de keuze voor nieuwe medewerkers. Vooral in de zorg heb ik gemerkt dat er steeds meer gevraagd kan worden aan steeds minder mensen. Overal wordt op bezuinigd. De werkdruk wordt hoger en wanneer je deze druk niet aankan staan er tig mensen te trappelen om je baan over te nemen. Hierover kan ik nog heel veel meer schrijven, maar dat bewaar ik voor een latere blogpost ;).

Ik kon het werk op de nieuwe werkplek in iedergeval niet aan. Samen met de organisatie is er besloten om mijn dienstverband te beeïndigen.

Gadsie werkloos zijn, dat is niet wat ik had verwacht. Ik had net een jaar geleden een huisje gekocht, wilde gaan samenwonen met mijn vriend en we hadden een reis gepland naar Indonesië. Werkloos zijn pastte niet echt in dat plaatje. Of eigenlijk gewoon echt niet. Natuurlijk komt zoiets nooit goed uit. En wat moet je doen in zo’n situatie? Je moet er maar het beste van maken, toch?

Ik probeer er het beste van te maken in iedergeval. Jezelf blijven uitdagen is heel belangrijk. Vandaar dat ik begonnen ben met bloggen.

Ik hoop op deze manier mijn gevoelens en gedachten van mij af kunnen schrijven. Voor mij is het een uitdaging om dit te blijven volhouden :)!

Bedankt voor het lezen!

Geef een reactie

