Herkenbaar?

Rare gewoonten, gekke gedachten, aparte gevoelens, of bijzondere wensen, soms vraag je je af of je de enige bent die ze hebt. Omdat ik superbenieuwd ben wat er in anderen omgaat en mij ook vaak genoeg afvraag waarom ik op een bepaalde manier over dingen denk, of op een bepaalde manier dingen doe, heb ik besloten om iedere week een stukje hierover te schrijven.

Benieuwd waar ik vandaag over heb geschreven? Lees dan verder!

Routinehandelingen/lichte dwanghandelingen;

Vandaag fietste ik vanaf mijn ouders naar mijn eigen huisje. Een weg die ik zo’n twee keer in de week fiets. Ik doe er ongeveer een kwartiertje over. Meestal luister ik ondertussen naar muziek vanaf mijn telefoon. Zo ook vandaag. Ik fietste op een rustig fietspad met daarnaast een redelijk rustige autoweg. En ja toen betrapte ik mij weer op een bepaalde routinehandeling.

Wat ik dus vaak doe als ik op de fiets zit, is dat ik mijzelf op een bepaalde manier uitdaag. Ik geef een opdracht die ik moet uitvoeren. Zo moest ik vandaag bij een bepaalde lantaarnpaal voorbij zijn, als het liedje op mijn telefoon was afgelopen.

Maar even; waarom? Ik vraag het me op zo’n moment meestal niet eens af. Vaak gebeurt het onbewust. Ik moet het gewoon doen. Ik weet nog goed dat mijn ouders mij een paar jaar geleden vroegen waarom ik toch altijd het glazen tafeltje aan drie kanten aanraakte wanneer ik er langs liep. Het viel mijn moeder op dat er iedere keer van die vettige vingerafdrukjes op het tafeltje zaten.

Ik weet niet wat dat is, maar soms moet ik gewoon iets aanraken. En dan niet even snel aanraken, maar dan vaak ook nog op een bepaalde plek, of op meerdere plekken op het voorwerp.

Als ik dit zo aan het typen ben en teruglees, voel ik mij echt raar. Ik kan niet goed uitleggen waarom ik het doe, maar toch doe ik het. Gek wel.

Het liedje van kinderen voor kinderen; "Ik loop met één been op de stoep en één been in de goot. En als ik dat niet doe, dan ben ik morgen dood."

Het liedje van kinderen voor kinderen; “Ik loop met één been op de stoep en één been in de goot. En als ik dat niet doe, dan ben ik morgen dood.”

Toch zijn er veel mensen die dit herkennen. Kinderen voor kinderen had er zelfs een liedje over; (één been op de stoep.)

Ieder mens heeft bepaalde gewoonten en routinehandelingen. Er zijn genoeg mensen die nog even snel checken of ze het licht hebben uitgedaan, of dat de deur wel echt goed op slot zit, terwijl ze eigenlijk in hun achterhoofd wel weten dat ze het gedaan hebben. Het is gewoon nog even een extra check, waardoor je een beter en veiliger gevoel krijgt.

Wanneer je een groot deel van de dag met routinehandelingen bezig bent en veel angst en onveiligheid voelt als je hier niet mee bezig bent, dan kan er sprake zijn van een dwangstoornis of obsessieve compulsieve stoornis.

Hoe ontstaan deze dwanghandelingen en dwanggedachten?

Hier is niet één duidelijke oorzaak voor te geven. Het is waarschijnlijk een combinatie van verschillende factoren. Zo wijzen onderzoeken uit dat erfelijkheid een rol kan spelen bij het ontstaan. Als één van de ouders een dwangstoornis heeft dan heeft het kind een verhoogde kans om dit ook te krijgen. Dit wil dus niet zeggen dat dit altijd zo is. Naast erfelijkheid zijn omgevingsfactoren ook een factor voor het onstaan van een dwangstoornis. Na een ingrijpende gebeurtenis of stress kan een dwangstoornis op een oudere leeftijd ontstaan. Door zo’n gebeurtenis kan iemand zo onzeker en/of angstig worden, dat hij of zij bepaalde handelingen of gedrag gaat herhalen. Dit kan overgaan in een dwangstoornis.

Hoe kom je er vanaf?

In de meeste gevallen is een dwangstoornis goed te behandelen. De behandeling is afhankelijk van hoe ernstig de verschijnselen zijn. De behandeling bestaat uit cognitieve gedragstherapie en/of medicatie.

Even een korte uitleg van cognitieve gedragstherapie: Dit is een behandeling waarbij er geleerd wordt om om te gaan met dwanggedachten en het stoppen van dwanghandelingen. Cognitieve therapie is vooral gericht op de angstgedachten die iemand heeft wanneer er een bepaalde situatie zich voordoet.

Herkenbaar?

Oké, ik ben heel benieuwd of er veel mensen specifieke routinehandelingen hebben. En dan ook vooral welke routinehandelingen. Laat een reactie achter, dat vind ik heel leuk!

Wil je er meer over lezen dan is er op internet genoeg info te vinden over dit onderwerp. Hieronder heb ik drie sites geplaatst met informatie over dwang/routinehandelingen:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1893

http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/d/dwangstoornissen/item514

https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/dwangstoornis?gclid=CJT9_JDkgsQCFUnLtAodkWAA0w

Geef een reactie

