Herkenbaar?

uitstellen

Uitstelgedrag;

Al zoveel is er geschreven over uitstelgedrag. Niet heel gek, want veel mensen herkennen dit gedrag. Ik doe het zelf maar al te vaak. Soms onbewust, maar vaak bewust. Het is zo’n situatie waarbij je een stemmetje in je hoofd hoort zeggen dat je het maar beter gelijk moet doen en niet voor je uit moet schuiven. Een stemmetje waar je niet altijd naar wilt luisteren, of waarmee je in een discussie gaat. Je hebt het druk, het komt nu niet uit. Later heb je er meer tijd voor. Tja maar wanneer is dat later?

Bij mij is later vaak véél later en soms ook te laat. En wanneer het te laat is ben ik zo teleurgesteld in mezelf. Deze week zorgde mijn uitstelgedrag ervoor dat ik het helemaal zat was en dat ik er beter mee wil leren omgaan.

Als ik post uit mijn brievenbus haal dan leg ik het vaak even op de tafel neer. Of nouja even, het kan er soms wel weken liggen als ik er geen erg meer in heb. Dat is helaas nu ook weer gebeurd. En dat hoeft niet erg te zijn, maar is wel erg als er rekeningen tussen zitten die betaald moeten worden. Deze week kostte mijn uitstelgedrag veel geld. Geld wat ik niet heb. En dat is super balen! Omdat ik niet meer wil dat dit nog in de toekomst vaker gaat gebeuren, besloot ik een manier te bedenken om beter met mijn uitstelgedrag om te kunnen gaan. Wat ik ga doen is heel simpel, ik ga mijn taakjes opschrijven. Ik had nog een klein notitieboekje liggen die ik hiervoor ga gebruiken. Iedere dag schrijf ik in de avond mijn taakjes op die ik voor de volgende dag moet gaan doen. In de ochtend ga ik dan kijken wat ik ook al weer had opgeschreven en ga ik met deze taakjes aan de slag. Op deze manier heb ik een goed overzicht wat er allemaal moet gebeuren die dag. En wat ik ook altijd erg leuk vind is om dingen af te strepen. Dat geeft zo’n fijn gevoel. Ook lijkt het mij fijn om aan het einde van de dag in het boekje te kijken en te zien wat ik allemaal die dag heb gedaan.

Het notitieboekje dat ik nog had liggen thuis vond ik een beetje saaitjes.

notitie4

Gewoon een klein blauw boekje. Ik vind het erg fijn dat het boekje niet zo groot is. Ik kan em overal mee naar toe nemen.

notitie3    notitie2

Ik vond nog een stickerboekje van de hema. Na een paar stickertjes op het boekje te hebben geplakt zag het er al veel vrolijker uit. (misschien een beetje té vrolijk en teveel stickers, maar ik word altijd een beetje enthousiast tijdens stickers plakken)

Ik ben er gelijk vandaag al mee aan de slag gegaan. En ik vond het erg prettig werken! Al ben ik wel benieuwd of ik na een week nog steeds zo enthousiast erover ben. Ik ben ook begonnen om mijn post allemaal uit te zoeken en de belangrijkste post te bewaren in een map. Door alles te ordenen hoop ik voor mezelf een goed overzicht te creëren, waardoor ik op dit gebied minder vaak voor verrassingen kom te staan.

Maar rekeningen betalen is niet het enige waarbij ik uitstelgedrag vertoon. Er zijn nog heel veel andere voorbeelden te noemen. Om minder uit te stellen is het advies vaak om gewoon NU er mee te beginnen. Gelijk starten wanneer je eraan denkt. Dit is natuurlijk heel gemakkelijk gezegd. Jezelf bewust worden wanneer je iets aan het uitstellen bent lijkt mij al een goede eerste stap. Ik hoop dat wanneer ik iets weer wil uitstellen, ik het dan gelijk kan opschrijven, zodat ik het in iedergeval de volgende dag terug kan lezen. En hopelijk ga ik het die dag dan gelijk doen en niet weer uitstellen naar de volgende dag :P.

Ik ben benieuwd; Hoe zit dat bij jou? Ben jij ook een echte uitsteller, of weet je er heel goed mee om te gaan?

 

4 gedachtes over “Herkenbaar?

  1. Wat fijn dat je een manier hebt gevonden om alles gelijk te doen. Zelf ben ik ook heel erg van alles opschrijven wat er moet gebeuren, mijn hele kamer ligt vol met lijstjes 🙂

    Zelf heb ik weinig last van uitstelgedrag, behalve als er iets moet gebeuren wat ik echt niet leuk vind. Dan gebeurt het altijd op het laatste moment, maar volgens mij hebben de meeste dat wel 😉

  2. Ik ben heel erg van het gelijk doen wat er moet gebeuren, tenzij het op dat moment niet uitkomt. Dan schrijf ik het maar op, zodat ik eraan blijf denken. Ik vind het heerlijk om geen ongeopende e-mails in mijn werkmail enz. te hebben. Je zult merken dat als je het eenmaal op orde hebt, het bijhouden maar een paar minuutjes per keer is en dat voelt veel minder stressvol 🙂

Geef een reactie

