haarkleur uitgroeien

Mijn haarkleur-verhaal:

blonddEen paar jaar geleden wilde ik dolgraag blond haar hebben. Ik was 16 en ik probeerde op vakantie voor het eerst de blondspray van mijn zus uit. Ik zag niet snel genoeg resultaat en bleef maar fanatiek doorsprayen. Ook probeerde ik citroensap in mijn haar in de hoop het lichter te maken. En lichter werd het! Maar niet die mooie blonde kleur die ik voor ogen had. Nee het was een beetje oranje-geel achtig. Maar toen op dat moment maakte ik mij daar nog niet heel erg druk om.

De jaren daarna bleef ik een grote liefde voor blond haar hebben. Ik liet highlights zetten bij de kapper en kocht doe het zelf pakjes met permanente verf. Op sommige momenten was ik blij met mijn blonde haar. Op foto’s zag het er vaak goed uit, maar met een bepaald licht erop leek het toch wel meer oranje-geel achtig. Na een tijdje werd ik het zat om iedere keer mijn donkere uitgroei bij te verven. Ook ging mijn haar flink achteruit door het steeds weer opnieuw te bleken. Ik besloot weer bruin haar te willen. Toen dacht ik daar heel gemakkelijk over. Ik kocht permanente bruine haarverf en verfde mijn haar. Ik was superblij met het resultaat. Het leek goed op mijn oorspronkelijke haarkleur.

Helaas was dit voor korte duur. Na twee keer mijn haar te hebben gewassen, vervaagde de bruine haarkleur en kreeg mijn haar weer een oranje-gele glans. Zo zijn er een aantal jaren voorbij gegaan dat ik het bijna iedere maand opnieuw verfde. Vooral in de zomer was ik hier veel mee bezig, omdat de zon er nog meer voor zorgde dat de haarkleur vervaagde.

Vorig jaar was ik het ineens zat. Ik wil gewoon mijn eigen haarkleur terug! Maar het liefst zonder een lange tijd met een uitgroei rond te lopen. Ik ging op internet op zoek naar een manier om op een ‘gezonde’ manier mijn haar te verven. Ik kwam uit op henna. Over henna staat heel veel informatie op internet. Henna beschadigt de haarstructuur niet, het is juist goed en gezond voor het haar. Klinkt heel goed, maar toch zijn er wel nadelen aan henna haarverf. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om daarna nog met ‘gewone’ haarverf erover heen te verven. Ook zit er in henna vaak een rode gloed. Ik had er lang over na gedacht en besloot het toch gewoon te proberen. De eerste keren ging het erg goed, maar ook bij de henna haarverf vervaagde de kleur snel uit mijn haar. Hierdoor moest ik mijn haar ook vaak met henna verven. Dat is opzich niet erg, want het is heel goed voor je haar. Maar ik vond het echt een rotklusje. Henna geeft best veel troep en het ruikt ook niet erg lekker vind ik. Ik probeerde een donkerdere tint henna uit. Dat had ik beter niet kunnen doen.

Ik ga proberen uit te leggen wat er op dit moment aan de hand is met de kleur van mijn haar;

Oke hier komt een foto om mijn verhaal te verduidelijken;

P1030550

Zoals je hiernaast kan zien, heb ik een regenboog aan kleuren nu in mijn haar zitten. De bovenste kleur is mijn eigen ‘echte’ haarkleur. Daaronder zit een ‘strook’ donkere kleur. Deze kleur is nog van de donkere henna. Daaronder is mijn haar oranje-gelig. Ik schaam mezelf een beetje om deze foto zo online te zetten. Ik vind het zo lelijk! Maar ik moet wel zeggen dat in het dagelijks leven dit niet zo erg opvalt als op de foto hiernaast.

Mijn eigen haarkleur komt nu tot net boven mijn oren. Dat heeft dus wel een jaar geduurd. Wat ik nu wel eens doe is mijn haar bijverven met henna haarverf. Op deze manier behoud ik de kleur aan de bovenkant en maak ik het verschil tussen de boven en onderkant kleiner. Het ziet er vaak zoveel gezonder uit als ik het heb bijgeverfd met henna. Ik doe dit de laatste tijd niet meer zoveel. Op de foto hierboven heb ik het al een lange tijd niet meer bijgeverfd met henna. Als ik er niets meer aan doe ziet mijn haar er dus zo uit. Ik probeer mijzelf zoveel mogelijk te focussen op de bovenkant van mijn haar. Ik zie mijn eigen haarkleur steeds meer terugkomen en dat vind ik erg fijn! Van de onderkant van mijn haar knip ik steeds om de maand een stukje af.

Het gaat nog wel een lange tijd duren voordat mijn eigen haarkleur helemaal terug is, maar ik ben op de goede weg. Ik merk aan mijn haar dat het zoveel gezonder is dan een jaar terug, toen ik het bijna iedere maand verfde. Mijn haar valt veel mooier en de haarpuntjes gaan er steeds beter uitzien. Ik hoop over een jaar toch wel een heel eind te zijn met mijn eigen haarkleur. Maar pfoe wat een lang proces dat uitgroeien. Als ik dat van te voren had geweten was ik nooit aan blonderen begonnen.

4 gedachtes over “haarkleur uitgroeien

  1. Ik had vroeger heel blond haar en wilde het juist donkerder. Toen kwam het toch rood/oranje/bruin over en wilde ik het weer blond, al dat blonderen en me haar was meer goud dan blond.. En toen werd mijn eigen haarkleur opeens donkerder dus kreeg ik uitgroei.. Nu is mijn haar niet meer goudachtig gelukkig maar laat ik mijn haar ook maar uitgroeien ook heb ik er een stuk afgeknipt omdat het dood was

Geef een reactie

