Citroen meringue taart!

P1030583

Oh wat was het heerlijk weer vandaag! Als het zo lekker zonnig en warm is krijg ik altijd zin in fris eten. Vandaag besloot ik een citroen meringue taart te maken. Dit was voor mij de eerste keer. Ik gebruikte een recept uit een héél leuk kookboek wat ik ooit voor mijn verjaardag kreeg. Namelijk; “Van keukenmeid tot dinerdiva”. Met allemaal hele leuke en lekkere recepten.

P1030554

De ingrediënten:

Voor de bodem van de taart;

  • 125 gr bloem
  • 25 gr suiker
  • 100 gr koude boter
  • 2 eetlepels ijskoud water
  • 1 ei
  • 1/2 theelepel zout

Voor de vulling;

  • 40 gr bloem
  • 250 ml volle melk
  • 100 gr witte basterdsuiker
  • 4 eierdooiers (bewaar het eiwit)
  • 150 ml citroensap (ongeveer 3 citroenen)
  • Citroenrasp van de schil van 2 citroenen

Voor de meringue;

  • 4 eiwitten
  • 1 theelepel citroensap
  • 100 gr basterdsuiker

De werkwijze:

P1030556

Oké laten we beginnen; Zoals je ziet heb ik nog steeds geen goede mengkom. Dus bij gebrek aan beter gebruik ik mijn maatbeker. Doe 125 gram bloem en 25 gram suiker in de kom. Daarbovenop leg je de 100 gr koude boter in blokjes. Verkruimel dit alles met je vingers en meng het door elkaar. Dit ging bij mij erg lastig, waarschijnlijk omdat ik niet met twee handen tegelijk in de maatbeker kan. Maar uiteindelijk lukte dit.

P1030559

Nu komt er een stap die bij mij niet helemaal goed ging. Het is de bedoeling om een kuiltje in het deeg te maken en hierin 2 eetlepels ijskoud water, 1 ei en 1/2 theelepel zout te doen. Daarna kneed je dit tot een soepel deeg. Nou ik kan je vertellen; het werd bij mij een kliederboel. En waarschijnlijk komt dit omdat ik dit niet in een kom had gemengd. Ik heb er aardig wat bloem moeten bijdoen om het tot een mooi soepel deeg te krijgen. Ja ik moet heeeeel snel een mengkom aanschaffen ;).

P1030561

Maak een platte bal van het deeg en doe er plastic folie omheen. Leg het deeg dan een half uur in de koelkast. Dit was een mooi halfuurtje om weer even in het zonnetje in de tuin te gaan zitten. Hmmm…

P1030562

Haal de deegbol na een half uur weer uit de koelkast en rol deze uit tot een cirkel van 1/2 cm dik. Maak de cirkel zo groot dat deze ongeveer 2 cm uitsteekt van de rand van de bakvorm. Bij mij was het dus meer dan 2 cm ;). Til het deeg voorzichtig op en leg het in de bakvorm.

P1030563

Druk de zijkanten goed aan en prik met een vork gaatjes in de bodem. Bak het deeg blind 20 minuten op 180 graden in de oven.

Blind bakken doe je als volgt: leg bakpapier over het deeg en leg op het bakpapier gedroogde peulvruchten, rijst of bakbonen.

P1030566

Haal na 20 minuten de vulling (bakpapier met de gedroogde peulvruchten, rijst of bakbonen) voor het blind bakken er uit en bak de bodem nog 10 minuten zonder deze vulling in de oven. Laat de bodem daarna afkoelen.

Oké bodem is klaar! Nu naar de vulling van de taart.

Breng in een steelpan 250 ml volle melk tegen de kook aan. Scheid het eigeel van het eiwit.

P1030557

Houd het eiwit apart voor straks. Klop het eigeel los in een kom samen met 40 gram bloem en 100 gram witte basterdsuiker.

P1030570

Giet het eigeelmengsel al roerend in kleine porties bij de melk. Voeg op het laatste moment citroenrasp en 150 ml citroensap toe. Laat het daarna afkoelen.

P1030573

Nu is het tijd om de eiwitten te kloppen. Klop deze stijf tot zachte pieken. Voeg 1 theelepel citroensap toe en beetje bij beetje 100 gram basterdsuiker. Klop het door tot je stijve pieken hebt.

P1030578

Schep de afgekoelde vulling op de taartbodem en verdeel daar overheen het opgeklopte eiwit. Bak de taart iets boven het midden van de oven 5 minuten totdat het eiwit licht kleurt.

P1030583

En dan….tadaaaa! Is de citroen meringue taart klaar!

Een gedachte over “Citroen meringue taart!

Geef een reactie

