Werkloos?! – Vrijwilligerswerk

vrijwilligswerk

Over werkloos zijn kan ik heel wat negatieve en dramatische stukjes schrijven. Vandaag had ik daar eigenlijk geen zin in. Werkloos zijn heeft mij ook positieve dingen opgeleverd. Eén van deze positieve dingen is het vrijwilligerswerk dat ik twee keer in de week doe.

Nooit eerder heb ik overwogen om vrijwilliger te worden. Toen ik net werkloos werd, kwam het wel even ter sprake. Ik moest er in die tijd eerlijk gezegd niet aan denken. Ik kon mij niet voorstellen dat ik daar iets mee zou opschieten. Waarom iets vrijwilligs gaan doen, als ik een betaalde baan zo erg nodig heb op het moment? Toch kwam er bij mij een moment waarop ik besloot een brief te sturen naar een organisatie. Ik zag een leuke oproep voor een wandelvrijwilliger bij een dagbesteding voor jonge kinderen met een beperking. Het sprak mij direct aan. Ik heb altijd al geprobeerd om werk te vinden bij de jonge doelgroep. Dit is mij nooit gelukt, ik kwam na mijn opleiding terecht bij een hele leuke dagbesteding voor volwassen mensen met een ernstige beperking. Deze doelgroep vond ik ook helemaal super! Toen ik daar een vast contract kreeg, zocht ik ook niet meer verder.

Maar toen kwamen die bezuinigingen en zat ik ineens thuis…alleen….doelloos. En ja toen voelde ik mij…..eenzaam….nutteloos. Ik merkte dat ik niet meer ‘gezellig’ kon mee kletsen met vriendinnen, of andere mensen in mijn omgeving. Het voelde alsof ik er niet meer helemaal bij hoorde. Echt, ik voelde mij niet meer bij de maatschappij horen. Alsof ik ergens alleen op een eiland zat met mijn gedachten en gevoelens. Mensen buiten dit eiland zaten niet meer te wachten op mijn zoveelste geklaag over werkloos zijn. Ik vond dit een vreselijk gevoel. Ik besloot bij mijzelf een knop om te zetten; ik stuurde een brief voor vrijwilligerswerk. Na een week kreeg ik een superleuke reactie terug van het vrijwilligerswerk. Ik ging langs voor een kennismakingsgesprek en het klikte direct. De mensen waren aardig, de locatie was leuk en de doelgroep was geweldig. Ja het is een goede stap geweest. Van te voren had ik dit nooit verwacht. Ik wil hieronder een aantal positieve punten noemen over vrijwilligerswerk die ik heb ervaren.

vrijwillig1

Voordelen vrijwilligerswerk;

  • Je hebt ruime keuze! Er is ontzettend veel vrijwilligerswerk. Ik stond ervan versteld hoeveel keuze er is. Niet alleen in de zorg, maar ook daarbuiten zijn er genoeg vrijwilligersfuncties te vinden.
  • Het geeft je de mogelijkheid ervaring op te doen en jezelf te blijven ontwikkelen. Dit is een hele belangrijke vind ik zelf. Op dit moment doe ik ervaring op met de doelgroep kinderen. Hierdoor verhoog ik mijn kansen als ik op een functie reageer met deze doelgroep.
  • Het staat goed op je cv. Ik werd laatst teruggebeld voor één van mijn vele sollicitaties. De vrouw aan de telefoon was erg enthousiast over mijn profiel en met name dat ik vrijwilligerswerk deed. Het geeft aan dat je bezig wilt blijven en je wilt inzetten voor anderen.
  • Het zorgt voor een nuttige dag invulling; Thuis zitten is ook maar zo saai in je eentje. Zeker als je niet zoveel hobby’s hebt, kan het erg vervelend zijn om lange dagen achter elkaar thuis te zitten. Vrijwilligerswerk zorgt er voor dat je weer even het huis uit kan en iets te doen hebt.
  • De meeste mensen kijken er positief tegen aan. Dit is iets wat ik heel opvallend vind. Werkloos thuis zitten en ‘niks’ doen wordt slecht geaccepteerd. Als ik nu vertel aan anderen dat ik vrijwilligerswerk doe, vindt iedereen dit helemaal geweldig. Dat geeft mij dan ook weer een goed gevoel, omdat ik weer complimentjes krijg van anderen. (en complimentjes heeft iedereen op zijn tijd wel eens nodig)
  • Je maakt jezelf zichtbaar binnen een organisatie; Organisaties zijn altijd heel blij met vrijwilligers. En wie weet! Misschien komt er ineens een vacature vrij. Jij hebt waarschijnlijk een streepje voor op buitenstaande kandidaten, omdat ze jou al kennen.
  • Je leert nieuwe mensen kennen; Hoe leuk is het om mensen te leren kennen die hetgene doen waar jij ook interesse in hebt. Misschien ontstaan er wel nieuwe vriendschappen.
  • En als laatste; het geeft je een goed gevoel. Ik voel mij altijd weer voldaan en nuttig als ik terug kom van mijn vrijwilligerswerk.

Dus hoewel het geen geld oplevert, levert het wel veel andere dingen voor mij op. Ik zit er zelfs over te denken om vrijwilliger te blijven, zelfs als ik weer een vaste baan heb. Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat voor soort baan ik ga vinden, maar ik ben het wel aan het overwegen.

Geef een reactie

