Herkenbaar? Hooggevoeligheid

sensitief

De laatste dagen zag ik op mijn facebookoverzicht verschillende keren dit artikel gedeeld worden; https://sochicken.nl/hsp-herkenningspunten

In dit artikel worden 6 kenmerken van HSPers besproken. HSP staat voor highly sensitive person. Oftewel; hooggevoeligheid. Deze term hoorde ik voor het eerst tijdens mijn studie.

Een docent gaf mij de tip om eens wat informatie over hoogevoeligheid op te zoeken, omdat ze dit bij mij dacht te herkennen. Diezelfde dag zat ik met verbazing teksten op internet te lezen over hooggevoeligheid. Ik herkende mij hier wel in, maar vond de teksten soms wel wat ‘vaag’. Vaag, omdat het naar mijn idee gewoon een beschrijving was van bepaalde karaktereigenschappen, waar heel veel mensen zich op een bepaalde manier in kunnen herkennen. Toch zijn er veel wetenschappelijke bewijzen dat hoogsensitief iets anders is dan ‘gewone’ karaktereigenschappen zoals bijvoorbeeld verlegenheid. Om even een kleine uitleg te geven; Wanneer je hoogsensitief bent, is je zenuwstelsel gevoeliger dan gemiddeld. Indrukken en prikkels komen sterker binnen. Aan de hand van de kenmerken zal dit ook duidelijker worden.

Nog steeds weet ik nog niet heel erg goed wat ik van het hele begrip hoogevoeligheid moet vinden. Ik was van de week namelijk ook erg verbaasd dat bepaalde mensen in mijn facebooklijst dit artikel deelden en erbij schreven dat het voor hen zó herkenbaar is. Van een aantal van deze mensen kon ik niet geloven dat zij hooggevoelig zouden zijn. Maar zoals in het artikel ook wordt beschreven; ieder persoon is uniek en iedereen ervaart het weer anders. Hieronder wil ik beschrijven hoe ik ‘hooggevoeligheid’ ervaar in mijn leven. Ik beschrijf mijn hooggevoeligheid aan de hand van het lijstje kenmerken uit het artikel:

  1. Uitgeput zijn na sociaal contact:Vaak ben ik moe. Zelfs wanneer ik fysiek bijna niets heb gedaan op een dag ben ik uitgeput. Dit komt vooral doordat ik teveel pieker en druk maak. Hierdoor ben ik ook vaak even afwezig. Ik ben een dromer. Maar vooral na sociale situaties ben ik snel erg moe. Teveel ben ik bezig met anderen en zoals in het artikel ook staat beschreven, neem ik emoties en energieën van anderen over. Het valt mij direct op als iemand zich anders gedraagt dan normaal. Als iemand stiller is maak ik mij zorgen. Maar ook denk ik te weten wanneer iemand zich gekwetst of ongemakkelijk voelt. Toch hoeven deze signalen die ik denk op te vangen niet echt te kloppen. Dat is ook één van mijn valkuilen; ik vul teveel voor anderen al in. Vaak is het beter om er in mijn hoofd niet teveel druk om te maken, want dat kan heel onnodig zijn. Vervelend is ook dat ik zo’n negatieve vibe van een ander overneem. Het kan mij echt dwarszitten.
  2. Drukte vermijden:Ik ben niet gek op verjaardagen, feestjes en andere bezoekjes. En hiermee wil ik niet zeggen dat ik totaal geen sociaal persoon ben. Het is voor mij in zo’n situatie gewoon vaak teveel. Het begint al als ik een ruimte inloop waar veel mensen aanwezig zijn. Ik krijg op zo’n moment zoveel indrukken op mij af dat ik even niet meer goed kan nadenken. Dat klinkt misschien een beetje raar en dat is het misschien ook wel, maar ik kan mij dan even niet meer goed focussen. Ik vergeet bijvoorbeeld de jarige te feliciteren, of ik heb het niet door als iemand iets aan mij vraagt. Ik ben te overdonderd door de geluiden en de mensen. Mensen praten door elkaar heen, een aantal lachen, een paar mensen maken drukke bewegingen en anderen lopen heen en weer. Kort gezegd; ik ben overprikkeld. Daardoor zoek ik de drukte niet graag op.
  3. Een lichaam dat snel reageert:Dit kenmerk wordt in het artikel al volgt beschreven; “Wat hooggevoelige personen met elkaar delen is een geest en lichaam dat sterk reageert op impulsen van buitenaf. Dit kunnen positieve en negatieve prikkels zijn in de vorm van emoties, voeding, muziek, beweging enzovoort.” Natuurlijk herkennen de meeste mensen deze beschrijving. Het is namelijk erg globaal omschreven. Ik vind dit zelf ook een lastig kenmerk om mijn eigen ervaringen bij te omschrijven. Ja voor bepaalde geluiden, materialen en andere dingen ben ik hooggevoelig. En ik merk zeker dat ik heel erg ontroerd kan raken door bepaalde situaties of gebeurtenissen. Ook kan ik intens genieten van bepaalde muziek of van een bepaalde omgeving. Maar ik denk dat dit voor heel veel mensen zo is.
  4. Authentieke contacten:In het artikel wordt authentiek contact omschreven als; “dat je uit werkelijke interesse aan iemand vraagt hoe het met diegene gaat. Dit houdt in dat je wacht op een antwoord en het mogelijke antwoord verwelkomt met een open houding.”

    Nooit ben ik een meisje geweest met veel vriendinnen. Die behoefte heb ik ook nooit heel erg gehad. Maar ik ben wel een hele goede vriendin voor de ander, daar ligt het niet aan. Soms ook een beetje té goed. Ik kan mijzelf helemaal wegcijferen voor anderen. In vriendschappen trek ik mijzelf teveel aan hoe een ander zich voelt en wat diegene denkt. Als ik met iemand in gesprek ben dan gebeuren er heel veel dingen tegelijk in mijn hoofd. Ik concentreer mij helemaal op die persoon. Ik luister, leef mij in en zie alle uitdrukkingen van de ander. Ja, ik neem heel gedetailleerd de lichaamstaal van een ander waar. Maar dan ook de allerkleinste fronsjes en trekjes. En daar word ik door afgeleid; Waarom kijkt ze weg? Is ze verdrietig? Doe ik iets verkeerd? Gedachten blijven door mijn hoofd cirkelen. Daar kan ik vaak helemaal moe van worden

  5. Zorgen voor een ander:Ik kan heel slecht ‘nee’ zeggen. Ik probeer beter voor mijzelf op te komen, maar ik vind het heel lastig. Een geweldig goed gevoel krijg ik als ik anderen kan helpen. Ik zorg heel graag voor anderen. Soms misschien nog wel liever dan voor mijzelf. Zoals ik hierboven al beschreef, kan ik mijzelf helemaal wegcijferen voor een ander en ‘denk’ ik aan te voelen wat een ander nodig heeft.
  6. Hart voor mens, dier en natuur:In dit laatste kenmerk herken ik mijzelf het minst. Oké hart voor mens heb ik hierboven wel duidelijk beschreven lijkt mij zo. Het is niet zo dat ik geen hart voor dier of natuur heb, maar een speciale band met dieren of de natuur heb ik niet. Natuurlijk kan ik intens genieten van bijvoorbeeld pasgeboren lammetjes, of mooie zonsondergangen. Maar een heel speciaal contact heb ik hier verder niet mee.

Zo, dit is hoe ik hooggevoeligheid bij mijzelf ervaar. ik ben benieuwd, meerdere mensen die zich hierin herkennen? Of juist helemaal niet?

Een gedachte over “Herkenbaar? Hooggevoeligheid

Geef een reactie

