Werkloos?!

afwijzingenn

Sinds een half jaar heb ik weekelijks te maken met afwijzingen. Voor iemand met weinig zelfvertrouwen helpt dit niet echt mee. En hoewel ik na een half jaar toch wel een beetje gewend zou moeten zijn aan afwijzingen, doet het eerlijk gezegd nog steeds een beetje pijn als ik er weer eentje in mijn mail vind.

Vandaag kreeg ik een afwijzing voor een vacature waar ik toch stiekem van had gehoopt dat ik een uitnodiging zou krijgen voor een gesprek. Maar nee een uitnodiging kreeg ik niet. Ik moest het maar weer doen met een korte afwijzing dat ik niet bij de geselecteerde kandidaten zit. Ach ik had het ook eigenlijk wel kunnen weten. Een positieve reactie op een sollicitatie is als een prijs winnen in de loterij. De kansen zijn klein. Maar gelukkig is er in iedergeval wel een kans. Na een afwijzing is het moeilijk om weer de energie en motivatie te vinden om verder te gaan met solliciteren. Iedereen is natuurlijk anders en heeft een andere manier om met afwijzingen om te gaan. Vandaag wil ik vertellen hoe ik ermee omga en hoe ik mijzelf weer oppep om door te zetten.

Emoties toelaten:

Bij mij maakt een afwijzing veel los. Ik voel mij superverdrietig, zie het allemaal even niet meer zitten en ik vind mijzelf heel zielig. Na het lezen van de afwijzing neem ik even de ruimte en tijd om mijn emoties kwijt te kunnen. Dit uit zich vaak in een hele oncharmante huilbui. Ik huil al mijn frustraties eruit. Na zo’n huilbui was ik vaak mijn gezicht even met koud water, of ga ik even douchen. Hierna voel ik mij alweer ietsiepietsie beter.

Praat erover:

Ik heb een hele lieve vriend waarbij ik altijd even bij mag klagen en uithuilen en een vriendin die mijn situatie ook heeft meegemaakt. Bij deze twee personen kan ik altijd mijn verhaal kwijt. Dat is erg fijn. Heb je niemand in je omgeving waar je je verhaal aan kwijt kan, dan is het misschien wel een idee om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een psycholoog. Praten over irritaties of verdriet door een afwijzing kan helpen om je beter te voelen. Ik voel mijzelf altijd een stuk beter als ik begrip van een ander krijg. Ook geven zij mij weer energie om door te gaan en niet te lang in mijn negatieve stemming te blijven hangen.

Schrijf het van je af:

Schrijven geeft de mogelijkheid om alles wat je dwars zit kwijt te kunnen. En dan ook gewoon alles. Praten met anderen is natuurlijk ook heel fijn, maar soms zitten er nog wat dingetjes in je hoofd die niet zo netjes of passend zijn om tegen die persoon te vertellen. Met schrijven kan je even alles eruit gooien wat in je hoofd opgekropt zit. Schrijf maar lekker op dat het idioten zijn dat ze je niet aannemen, of dat ze de pot op kunnen. (of…..tja vul zelf maar in, ik blijf hier even heel netjes 😉 )

Probeer je gedachten en gevoelens te ordenen. Ik schrijf niet alleen op wat ik voel, maar ook hoe ik mij wil voelen. En ik beschrijf niet alleen mijn gedachten, maar ook waarom ik zo denk. Op deze manier wordt het rommeltje in mijn hoofd altijd wat meer opgeruimd.

Ga iets doen wat je leuk vind:

Oké, als ik mijzelf de tijd heb gegeven om mijn emoties de vrije loop te laten, is het daarna even tijd om te ontspannen. Ik kies een activiteit waarbij ik even niet met mijn gedachten aan andere dingen kan denken. Ik kijk graag even een filmpje (het liefst een echte feel good film), of ik lees een leuk boek. Wat misschien ook goed helpt is om te gaan sporten, als je sport maakt je lichaam stofjes aan waar je je weer beter van gaat voelen. Zelf kan ik mij er op zo’n moment nooit toe zetten, maar ik hoor van anderen dat zij op deze manier frustraties goed kwijtkunnen.

Blijven hopen:

quotess

Bij een afwijzing waarbij ik hoge verwachtingen had, vind ik het extra moeilijk om daarna weer de energie en motivatie te vinden om door te gaan. Ik durf bijna niet meer te hopen en verwachtingen te hebben bij een volgende sollicitatie. Maar nog erger ik zie even het nut er niet meer van in om weer opnieuw te gaan solliciteren. Zonder hoop of verwachtingen voelt het namelijk heel nutteloos om nog te gaan reageren op vacatures. Ik probeer niet te lang in dit gevoel te blijven hangen. Dit lukt mij met behulp van lieve mensen in mijn omgeving en door nuttig bezig te blijven. Hierboven staan een aantal quotes die mij ook inspireren om door te zetten. Het gaat goedkomen. Wanneer is niet te zeggen. De tijd tussendoor probeer ik ook zo veel mogelijk te genieten. Ik begon deze blog om bezig te blijven. Voor mij is dit een hele fijne uitlaatklep.

Trek het niet persoonlijk aan:

Als laatste vind ik deze ook de belangrijkste. Hoe gemakkelijk het hier ook staat; probeer het jezelf niet aan te trekken dat je bent afgewezen. In deze tijd is het heel moeilijk om een baan te vinden. Echt, je bent niet de enige die werkloos thuis zit. Een afwijzing kan heel pijnlijk zijn, zeker als je veel hoop had op een positieve reactie. Je voldeed aan alle gestelde eisen, maar nog steeds zijn er mensen die beter in het profiel passen. Wat hebben deze kandidaten wat jij niet hebt? Vaak staat dat niet in de afwijzing. Het valt mij op dat de afwijzingen steeds korter worden. En persoonlijk zijn deze al helemaal niet. Ben je benieuwd naar de reden waarom je bent afgewezen, dan is het altijd te proberen om te mailen of bellen naar het bedrijf. Bedenk dat in deze tijd bedrijven ontzettend veel keus hebben in kandidaten. Er komt een tijd dat jij een keer wordt uitgekozen! Blijf positief!

 

Een gedachte over “Werkloos?!

Geef een reactie

