challenge – twee keer per week hardlopen

43e39040

Foto: unsplash

 

Hoe het tot nu toe gaat:

In mijn vorige stukje vertelde ik het al; ik vind hardlopen steeds leuker worden. Op maandagavond loop ik in een hardloopgroepje samen met een vriendin. We lopen nu iedere week ongeveer tussen de 3 en 4 kilometer. Op een andere dag in de week loop ik alleen. Ik gebruik dan het loopprogramma van Evy, waar ik nog steeds heel enthousiast over ben.

Vorige week zondag ben ik voor het eerst sinds tijden weer binnen gaan hardlopen op de loopband. Dit ging best goed, maar ik vond het wel zwaarder dan buiten hardlopen. Ik kan heel erg genieten om buiten hard te lopen. Zeker nu het weer steeds mooier begint te worden. Er is veel te zien en het voelt veel vrijer dan op het kleine stukje van de loopband. Want tja zo’n loopband…ik had er wel even moeite mee. De hele tijd op mijn plaats rennen zonder daadwerkelijk vooruit te komen, het is wat saai. Wat ik ook best ongemakkelijk vond waren de spiegels die zich recht voor mijn neus bevonden. Ik weet niet, maar mijzelf in de spiegel op zo’n loopband zien rennen vond ik nogal raar. Ik kijk ook niet graag constant naar mijn eigen spiegelbeeld. Geen idee waar ik naar moest kijken. Als ik in de spiegel de omgeving verder bekeek, bestond deze enkel uit fanatiek sportende mensen. Ook niet iets waar ik de hele tijd naar wilde kijken. Het voelde ongemakkelijk. In deze fitnessomgeving voelde ik mij niet vrij. Toch liep ik 4 km in een half uur. Ik had het warm, benauwd en snakte naar frisse lucht. Ik weet niet of dit voor herhaling vatbaar is. Natuurlijk was ik heel trots en het ging ook niet slecht, maar ik had het idee dat ik buiten nog beter had kunnen lopen. Volgende keer dus weer gewoon fijn naar buiten.

Deze week heb ik mijn eerste keer hardlopen er alweer op zitten. Gisteren ben ik weer met een groepje op pad geweest. Het valt mij op dat de groep een stuk groter was dan de eerste keer dat ik meeliep. Waarschijnlijk wordt het steeds drukker naarmate het mooier weer wordt. Lijkt mij alleen maar gezellig!

Geen idee waar het door komt, maar twee keer in de week hardlopen bevalt mij zo goed, dat ik dit wil blijven doen. Misschien komt het door dat fijne gevoel wat ik erna krijg, of doordat ik merk dat het steeds ietsjes gemakkelijker gaat, ik weet het niet, maar ik wil er niet na een maand mee stoppen. Ik vind het zonde om er niet verder mee te gaan. Ik merk dat hardlopen mij positieve energie geeft. Omdat ik op het moment weinig verplichtingen heb, is hardlopen een goede afleiding. Het is fijn om te merken dat het steeds ietsjes beter gaat. Om mijzelf nog meer uit te dagen heb ik een nieuw hardloopdoel. Ik wil 5 km in 30 minuten lopen. Ik hoop dat dit mij gaat lukken! Misschien dat ik in de toekomst ook nog wil meedoen met een leuke run. En 10 km achter elkaar lopen is ook nog iets wat ik graag wil. Ja, ik heb nog genoeg doelen om te blijven hardlopen. Volgende week ga ik alweer mijn laatste stukje schrijven over deze challenge. Maar echt het allerlaatste stukje over hardlopen gaat dat denk ik niet zijn. Ik wil tussendoor zo nu en dan over hardlopen blijven schrijven. Ik ben het verrassend genoeg gewoon té leuk gaan vinden!

3 gedachtes over “challenge – twee keer per week hardlopen

  1. Zo te lezen heb je hetzelfde doel als mij qua hardlopen! Toch vind ik het wel erg leuk om mezelf in de spiegel te zien lopen, meestal als ik langs de winkelramen loop bekijk ik mijzelf vaak wel. Vooral om te kijken hoe mijn houding is en of ik netjes rechtop loop. Ik wil natuurlijk wel professioneel overkomen ondanks dat ik nog niet zo snel en lang kan hardlopen 😉

  2. Ik snap je helemaal hoor! Ik heb hetzelfde met fietsen (niet met racefietsen maar meer op mijn toerfiets en dan als doel dat ik zéker elke dag een uurtje fiets en buiten ben). Ik word er ook zó gelukkig van en ik lees dus ook gretig wetenswaardigheden over fietsen, buiten sporten, etc. etc. Alleen…in de winter ben ik er ineens mee gestopt en ik wil er nu zó graag weer mee beginnen!! Het is echt belangrijk om in die ”flow” te blijven en niet stoppen als het even niet zo lekker gaat! (want dan gebeurt er wat er met mij gebeurt..ik ben nu weer terug bij af met mijn conditie).

Geef een reactie

