Werkloos?! ; Wordt weer productief!

werkloos55

Eerlijk toegegeven; de eerste maanden dat ik werkloos thuiszat, deed ik niet veel. Het enige wat ik op een dag deed was een beetje vacatures zoeken, sollicitaties brieven schrijven, sturen en wat voor de televisie hangen. Ik voelde mij compleet nutteloos en onzichtbaar. Gelukkig is daar sinds heel wat weekjes wel verandering in gekomen. Dit ging stap voor stap. En met iedere stap die ik neem kom ik steeds dichter bij mijzelf en word ik steeds productiever.

Een echte hobby heb ik nooit gehad. Ik vind van alles leuk, maar er lang mee bezig zijn vind ik lastig. Na 5 jaar lang gevulde weken te hebben gehad door mijn werk, is het wennen om ineens heel veel tijd ‘over’ te hebben. In het begin wist ik dus echt niet wat ik met die tijd aan moest. Ik was altijd gewend geweest om hard te werken en voor mensen te zorgen. Het was een klap om ineens in mijn eentje thuis te zitten. Nadat ik op een gegeven moment avonden achter elkaar in bed lag en aan mijn nutteloze dagen dacht, vond ik dat er iets moest veranderen. Ik voelde mij langzaamaan steeds negatiever en passiever worden. Ik had nergens meer zin in, zag nergens het nut meer van in. Ik wilde dat niet meer. En toen ging er een soort van knop om. Ik beschrijf hieronder de stappen die ik genomen heb om productief en nuttig bezig te zijn op een dag;

Stap 1; Weer in contact komen met anderen:

Hele dagen thuis zitten? Nee dat is niet goed. Hup even het huis uit en weer gezien worden door andere mensen! Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen. Hierdoor ben ik twee keer in de week weer even nuttig bezig en heb ik contact met mensen. Hoewel ik natuurlijk liever betaald werk had gevonden, is het vrijwilligerswerk een hele goede stap geweest om weer bezig te zijn. Ik spreek hierdoor weer mensen in een organisatie, krijg begrip en een voldaan gevoel.

Stap 2; Ga ontdekken wat je echt leuk vind om te doen:

Dit staat er natuurlijk heel gemakkelijk. Want ja hoe ontdek je nou wat je echt leuk vindt, als je niet echt een hobby hebt? Ik heb een hobby altijd wel een beetje gemist. Maar doordat ik werkte, voelde ik dit missende gevoel niet zo heel vaak. Ik kon op mijn werk mensen helpen en dat gaf mij een goed en voldaan gevoel. Nadat ik werkloos werd had ik niet veel meer over waar ik een goed gevoel en voldoening uit kon halen. Ik ben gaan nadenken over wat ik graag zou willen doen, wat mij leuk zou lijken. En echt, ik kon eerst ook niet veel bedenken. Maar op een gegeven moment heb ik gewoon maar wat dingen bedacht wat ik wel een beetje bij mijzelf vond passen; ik wilde bijvoorbeeld graag beter leren koken/bakken, sporten en creatief bezig zijn. Ik besloot te beginnen met een blog om al mijn gedachten, gevoelens van mij af te kunnen schrijven en om te schrijven over leuke, positieve dingen. En ik moet zeggen dit helpt mij echt! Ik ben gaan hardlopen, probeer mij te verdiepen in nieuwe recepten en ik ben weer begonnen om mijn naaicursus op te pakken. Allemaal hele positieve dingen waar ik ook een goed en voldaan gevoel van krijg.

werkloos5

Stap 3; Stel jezelf doelen, daag jezelf uit;

Op mijn werk had ik nog genoeg uitdagingen. Ik kon mij trots voelen als ik iets goeds had gedaan. Dit gevoel is natuurlijk ontzettend fijn. Sinds kort kan ik mij soms weer trots voelen. Dit komt omdat ik nieuwe doelen ben gaan stellen. Hele nieuwe doelen waar ik nooit van had gedacht dat ik deze zou behalen. Zoals ik hierboven al beschreef, ben ik mijn aandacht op heel andere dingen gaan richten. Bij elk van die dingen heb ik een doel gesteld. Zo wil ik één keer in de week een ‘nieuw’ recept uit proberen, twee keer in de week hardlopen en één keer in de week iets zelf maken met behulp van mijn naaicursus. Tot nu toe lukt dit nog erg goed. Ik voel mij weer uitgedaagd door deze doelen.

Stap 4; Schrijf op wat je hebt gedaan, wees weer trots!

Oké hierboven beschreef ik het al een beetje. De reden dat ik deze blog ben begonnen, is vooral voor mijzelf. Ik kan hier alles kwijt wat ik wil. Het doet mij goed om iedere dag een stukje te schrijven. Ook dit zie ik een beetje als een doel. Als het een hele week achter elkaar lukt, kan ik weer trots zijn 🙂 Hierdoor realiseer ik mij dat ik toch best productief ben geweest op een dag.

Doordat ik werkloos ben geworden, heb ik een hele andere kant van mijzelf leren kennen. Ik zit de laatste tijd beter in mijn vel, omdat ik mij kan uiten in verschillende dingen die ik leuk vind. Nooit geweten dat ik hardlopen bijvoorbeeld zo leuk zou gaan vinden, dat koken/bakken mij zo’n ontspannen gevoel geeft en dat ik zo trots op mijzelf kan zijn na het zelf maken van kledingstukken. Ik sta er zelf van te kijken. En ik ben nieuwsgierig of er misschien nog meer dingen zijn, die mijn zo’n goed gevoel gaan geven!

Een gedachte over “Werkloos?! ; Wordt weer productief!

Geef een reactie

