Werkloos?! Passende vacatures

passend

Passend….tja ik heb het zo vaak gehoord de afgelopen tijd. Als ik anderen zou moeten geloven ben ik ontzettend veelzijdig en zijn veel vacatures echt passend voor mij.

Ik kreeg al met het begrip ‘passend’ te maken toen ik werd wegbezuinigd bij mijn vaste baan in de gehandicaptenzorg. Ineens is er zoveel ‘passend’. Er is ook weinig discussie over aan te gaan. Het is niet dat ik simpel kan zeggen; ‘ik vind dat niet passend.’ Nee, wat ik nu krijgt te horen; ‘Het is passend.’ Zo vindt ook het Uwv. Ze doen hun best hoor. Om de paar dagen worden er vacatures geplaatst op mijn persoonlijke uwvpagina die als 100% passend worden bevonden voor mijn profiel. 100 % passend is een overtuigend percentage, dus toen ik voor het eerst het lijstje van het Uwv met deze vacatures doorlas, was ik dan ook wat verbaasd. Oké ik heb een achtergrond in de zorg, maar de vacature fysiek zorgbegeleider gaf mij al een twijfelend gevoel voordat ik er op klikte. Ik zocht de website van deze vacature op en het eerste wat ik zag was een heftige afbeelding.

fysiek

Uh…oké ik moet mij niet gelijk laten tegenhouden door één zo’n foto. Één foto zegt natuurlijk niet alles. Nieuwsgierig spitte ik de site verder door. Nog meer foto’s van grote sterke mannen. Oké…niet helemaal mijn ding denk ik. Ik krijg een beeld in mijn hoofd dat ik tussen deze mannen sta, in een paarse polo, ik probeer met moeite een agressieve cliënt in toom te houden.

……Nee onmogelijk. Niets voor mij. Deze vacature vind ik niet eens 50% passend.

Als ik het vacature lijstje van het uwv verder bekijk, zie ik nog meer vacatures staan die ik niet als 100% passend kan rekenen. Zo moet ik bij de ene vacature Berbers kunnen spreken en bij de andere moet ik ervaring hebben met de doelgroep verslaafden. Eigenlijk heb ik de zes maanden dat ik werkloos ben, geen enkele passende vacature voorbij zien komen. Helaas mijn passende vacature; activiteitenbegeleider voor mensen met een beperking, is er (bijna) niet meer. Ik zie deze vacature alleen nog als een vrijwilligersfunctie voorbij komen. Ik heb mijzelf er al bij neergelegd dat ik verder moet kijken naar andere functies. Ik stuur naar van alles; keukenhulp, administratief werk, thuiszorg, verkoopmedewerkster etc. En al krijg ik eigenlijk maar weinig reacties op mijn sollicitaties, ik blijf ik doorgaan.

En dat werd beloond. Ik heb een sollicitatiegesprek. Niet helemaal de vacature die ik gehoopt had. Het zijn weinig uren, zwaar werk en ik moet weer helemaal bij het begin beginnen. Maar hé ik mag niet klagen! Ik ben al zó blij met dit sollicitatiegesprek. Eindelijk ben ik uitgenodigd! En al word ik niet gekozen voor deze functie, dan nog ben ik erg trots op mijzelf. Ik blijf in iedergeval op zoek naar de functie die ik als passend ervaar. En 100% passend is sowieso een erg lastige opgave, tuurlijk wil ik zo’n vacature dolgraag vinden, maar voor nu ben ik met zo’n 60% ook wel tevreden :).

3 gedachtes over “Werkloos?! Passende vacatures

  1. Succes met je sollicitatiegesprek! Las vandaag een artikel in de Metro over een organisatie die mensen die werkloos thuis zaten hielpen door ze in gesprek te laten komen met andere werklozen om zo contacten en tips te wisselen. Ben alleen de naam van de organisatie kwijt, iets met broekriem. Misschien iets als voorbereiding op de sollicitatie? Geen idee trouwens of het ook echt wat is, maar het artikel klonk veelbelovend.

Geef een reactie

