Herkenbaar? Slaapverlamming/slaapparalyse

slaapverlamming

Ik ben heel benieuwd; iemand hier die weet wat ik bedoel met slaapverlamming? Heb jij dit al eens ervaren? Of vraag je je nu af wat het eigenlijk is? Lees snel verder!

Toen ik voor het eerst een slaapverlamming meemaakte was ik doodsbang. Ik heb het in die periode een aantal keren meegemaakt en ik kon er niet goed meer van slapen. Bang dat ik weer dat gevoel zou krijgen. Bij een slaapverlamming kan je het gevoel hebben dat er iets of iemand aanwezig is. Vaak wordt deze aanwezigheid als iets ‘kwaads’ beschouwd. Dit was ook hoe ik het ervaarde. Ik voelde een aanwezigheid van een persoon en ik voelde dat deze persoon mij pijn wilde doen, ik voelde een druk op mijn borst en kon amper ademhalen. Ik wilde weg, maar bewegen lukte niet. Ik werd overmand door angst. Ik hoorde een stem, donker en dichtbij. Dit is niet echt, wakker worden! En gelukkig uiteindelijk werd ik wakker. Het lijkt lang te duren, maar in het ‘echt’ is het waarschijnlijk maar een korte tijd geweest. Ik was ontzettend ik paniek. Was dit een geest? Ik ben behoorlijk nuchter, maar dit kon ik niet goed verklaren. Ik durfde het tegen niemand in mijn omgeving te vertellen. Het voelde zo onwerkelijk. Waarschijnlijk had ik dan ook te horen gekregen dat het gewoon maar een nachtmerrie was. Maar echt, dit voelt anders. Als je het ervaart begrijp je het. Het is niet zomaar een nachtmerrie. Nadat ik voor de derde keer een soortgelijke ervaring meemaakte ben ik toch maar het internet opgedoken, op zoek naar een verklaring. Ik verwachtte een ‘zweverige’ verklaring te vinden. Iets paranormaals, waar ik voor mijn gevoel niet veel mee zou kunnen. Maar nee, tot mijn verbazing heeft dit verschijnsel een naam! Slaapverlamming, of slaapparalyse. Toen ik de informatie hierover las, viel er bij mij een kwartje.

Het is eigenlijk iets heel ‘normaals’. Iedereen heeft het tijdens het slapen. Het is een functie van het lichaam dat er voor zorgt dat je tijdens de REM slaap niet de bewegingen in je dromen uitvoerd. REM staat voor; rapid eye movement, ofwel droomslaap. Het is de fase waarin je droomt.

Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij/zij het gevoel heeft niet te kunnen bewegen. Omdat slaapverlamming te maken heeft met de REM slaap treden er tijdens de verlamming soms hallucinaties op. Het verschijnsel kan zeer realistisch overkomen en gaat samen met enorm veel angst.

slaapverlamming2

Op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming) worden verschillende voorbeelden genoemd van hallucinaties. Hieronder volgen ze;

Gevoelsmatig:

  • Het zich volledig niet kunnen bewegen. Slechts de ogen kunnen bewogen worden. Zelfs de snelheid van de ademhaling is niet onder controle

  • De gewaarwording van een meestal onzichtbare, vaak kwaadaardige “aanwezigheid” in de kamer

  • Het gevoel niet of nauwelijks te kunnen ademen

  • Een druk/gewicht op de borst

  • Ten gevolge van paniek kan een oncontroleerbaar gevoel van angst optreden. Door zich bewust te worden/zijn van de situatie (men weet wat men overkomt indien het niet de eerste keer is) kan men het angstgevoel/paniek verminderen tot nul. Hiermee is een sneller “ontwaken” mogelijk.

  • Het vallen, omhoog getild worden of omrollen zonder dat dit daadwerkelijk gebeurt

Auditief:

  • Voetstappen

  • Stemmen

  • Kloppingen

  • Gezoem, gerinkel, geruis, geschreeuw … soms in combinatie met een gevoel van tinteling of vibratie door het lichaam heen

Tactiel:

  • Gevoel van aanraking

  • Een pijnlijk gevoel in het hoofd

  • Eventueel stekende pijnen in de rug, benen, armen

  • Gewrichtspijnen

Visueel:

  • De aanwezigheid van iemand waarnemen (vaak een zwarte schim, maar kan ook een gedetailleerd wezen zijn)

  • Het opengaan van deuren en dergelijke

  • Voorwerpen uit de droom waarnemen

  • Het zien van lichtverschijnselen waardoor de persoon in kwestie niet de mogelijkheid heeft om te weten of het dag of nacht is

Sinds ik deze informatie weet, heb ik niet zo vaak meer last gehad van slaapverlammingen, tot vanmorgen. Het was weer zo bizar en zo angstaanjagend, dat ik er weer helemaal van slag van was. Gek is dat. Ik ben benieuwd of iemand iets van dit herkend. Ik vertel het bijna nooit aan mensen, omdat ik bang ben dat ik raar gevonden wordt. Toen ik ervaringen van anderen op internet las, stelde mij dat in iedergeval erg gerust.

Dus…ik ben benieuwd, herkend iemand hier iets van?

Geef een reactie

