De leuke dingetjes van toen (1)

ontwikkelingen

Door wat oude foto’s werd ik even herinnerd aan een tijd zonder mobiele telefoontjes en internet. Wat is het eigenlijk allemaal snel gegaan die ontwikkelingen. En achteraf heb ik die ontwikkelingen helemaal niet zo bewust meegemaakt. Toch kan ik mij veel momenten in deze tijden nog herinneren. Het leek mij leuk om deze te beschrijven.

Het moment dat ik voor het eerst een tamagotchi zag, is er bijvoorbeeld één die ik nooit zal vergeten. Op een dag kwam een meisje van de basisschool hiermee aanzetten op het schoolplein. Een elektronisch huisdier! Ik was zo onder de indruk. Toen ik de prijs van deze tamagotchi hoorde, wist ik dat dit niet iets was wat ik zo aan mijn ouders kon gaan vragen. Maar de tamagotchi werd betaalbaar! En al snel liep heel de school met een elektronisch huisdier in de hand. In nam de mijne ook overal mee naar toe. Stel je voor dat ik te laat zou zijn met het opruimen van een poepje! Er zat aardig wat werk in dat ding. Ik verstopte de tamagotchi op school in mijn tafellaadje en keek om de zoveel tijd of het nog wel goed ging daar. Echt geweldig vond ik het!

En toen ik achter het bestaan van de furby’s kwam, wist ik niet hoe snel ik er één wilde. Ik nam het verzorgen van de furby erg serieus. Eten geven, aandacht geven en genoeg laten slapen, ja dat zorgelijke zat er bij mij al vroeg in. Ik weet nog goed dat ik de geluiden en het praten van de Furby geweldig leuk vond. Toen een vriendinnetje ook een Furby had, konden we de furby’s tegenover elkaar zetten en gingen ze met elkaar praten, of spelletjes doen.

Toen klasgenoten op de middelbare school ineens met een mobiele telefoon liepen, had ik daar in het begin nog weinig aandacht voor. Toch kwam er een moment waarbij ik voelde dat ik er niet bij hoorde zonder telefoon en dat het echt een must was om te hebben. De swing 200 was het model wat bijna iedereen had. Omdat ik wat later was met deze rage, had ik een swing 400. Dit was een wat kleiner en nieuwer model. Ik was er ontzettend blij en trots op. In mijn telefoonlijst stond mijn vader, thuisnummer en een nummer van een vriendin. Maar natuurlijk zoals al de anderen op school liep ik er continu mee rond, alsof ik ieder moment gebeld of gesmst kon worden. Ja ik was een onzeker meisje, dat er gewoon dolgraag bij wilde horen. Maar helaas hielp mijn telefoon niet zo mee aan mijn populariteit.

Toch kan ik deze telfoon niet wegdoen. Ik heb de telefoon nog steeds in een kastje liggen. Mijn eerste mobiele telefoon!

swing400

de swing 400

Na deze swing 400, volgden meer leuke mobiele telefoons. Telefoons met een klepje, touchscreen en nu dus de smartphones. Ik kan nog avonden herinneren dat ik in bed lag en voordat ik ging slapen nog even wat leuke spelletjes op mijn telefoon speelde (snake!). Of het afwachten van een reactie op een smsje. Geen blauwe vinkjes, sowieso geen kleur, maar gewoon simpel grijs, zwart.

En ergens daar tussenin zaten natuurlijk ook de grote veranderingen van het internet. Ik kan mij nog de tijd zonder internet herinneren. Ik herinner de computer op zolder met allemaal spelletjes. Ik mocht er niet vaak op van mijn ouders, dus het was genieten als ik er wel even op mocht spelen.

Alleycat

De spelletjes van toen vergeet ik niet meer; Prince of persia (grrr ik kwam op een bepaald punt echt niet meer verder, nog altijd vind ik het jammer dat ik de prinses niet heb kunnen redden), alleycat (via de prullenbakken, de hond ontwijken en in de vakjes springen), keen, lemmings en nog veel meer!  De computerspelletjes werden steeds mooier. Later speelde ik de leerzame Redcat spelletjes (met Brutus en max toch? die hond en muis) en de eerste sims heb ik dagenlang gespeeld.

Het internet vond ik een bijzonder iets. Eerst inbellen, dat vond ik een beetje eng, ik was altijd bang om ineens een stem uit de computer te horen komen na het inbellen. Over stemmen gesproken; mijn moeder hoorde ik vaak van beneden naar mij roepen als er niet naar de huistelefoon gebeld kon worden. Op het internet was ik in het begin vooral erg bezig met emailen. Ik stuurde mailtjes naar een vriendinnetje van school. Ook zocht ik chatsites op. Chatten met vreemde mensen vond ik in het begin nog wel leuk. Op een gegeven moment werd er veel gevraagd of ik msn had. Msn? Ik had geen idee wat het was. Ik kwam erachter dat veel mensen in mijn omgeving op msn zaten. Een vriend van mijn ouders hielp mij bij het aanmaken van een msn-account. Ik kan mij de spanning die ik had nog goed herinneren. Alles was nog zo nieuw, ik had geen idee wat het precies inhield. Over msn kan ik nog een hele lap tekst schrijven. De lange msnnamen, mensen die zich heel vaak achter elkaar aanmelden, het buzzeren, de statussen, het hoorde er allemaal bij. En stiekem mis ik die tijd soms nog wel.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die leuke herinneringen hebben aan deze dingen! Volgende week een deel 2!

12 gedachtes over “De leuke dingetjes van toen (1)

  1. Oh ja, allemaal meegemaakt 🙂
    Als ik er aan denk begin ik te denken dat we toch wel “oud” aan’t worden zijn hé?
    Dingen die nu zo gewoon zijn, bestonden 25 jaar geleden nog niet eens… Waar is dienen tijd naartoe hé?

  2. Haha leuk die dingen van vroeger! Een tamagotchi en furby had ik ook! Mijn furby werd alleen constant ’s nachts wakker. Dat was niet zo fijn, haha.

    En mijn eerste mobiel kan ik ook nog goed herinneren. Een nokia 3210 in groep 8.. Werd binnen een maand gestolen. Ontroostbaar was ik. Kreeg toen van mijn broer een nieuwe!

    Prince of Persia heb ik nooit gespeeld, maar mijn vriend zei al dat ik daarmee veel heb gemist haha. Wel had ik een Playstation 1 met Crashbash!

    • Oh jeetje haha kan mij niet herinneren dat mij Furby ’s nachts wakker werd. Lijkt mij erg vervelend! Jaa de nokia 3210 was toen ook een populaire! Lief dat je van je broer een nieuw mobieltje kreeg.

  3. Oh de tamagotchi!! Zielsgelukkig was ik daar mee. Ik kreeg hem eerste kerstdag en was de hele kerst nergens anders mee bezig! Hij sliep in een dekentje (zo erg was ik!)! En toen ging het dekentje de wasmachine in, en mijn tamagotchi ook! Tranen met tuiten!

    Leuk om de dingen van vroeger langs te zien komen! Af en toe er aan herinnerd worden zodat wij het ‘later’ aan onze kinderen kunnen vertellen ;).

Geef een reactie

